05 februar 2015

SjokoladeBoller - Rawfood

Har du smakt svenske sjokoladeboller?

De er supergode, og på julemarkedet i Oslo i fjor kjøpte jeg og Minstedama  med oss  hjem 1 på deling (tenk det, kun 1 !?!)  Den var Fantastisk god, og jeg har googlet og googlet for å finne oppskriften. Det var jammen ikke lett, for det er mange oppskrifter på sjokoboller.

Så, da jeg nesten hadde gitt opp håpet. Fant jeg i noen gamle notater, en nettadresse til lignende sjokoladeboller! Jeg ble så glad!! Så nå har jeg kokkelert og laget min egen deilige versjon, med mørk og lys sjokoladesmak. (måtte til for å tilfredstille alle kresne ganer her i familien, som nå endelig har godkjent dem;) Må jo ikke glemme å nevne at disse er sukkerfri, melkefri og glutenfri og rå, i tillegg er de selvfølgelig økologiske!


Slik blir det deilig lørdagsknas av 





Ingredienser:

1 dl hasselnøtter

2,5 dl kokosmasse

0,5 dl kakao

3 ss kokosolje

2 ss lønnesirup

1 vaniljestang (frøene:)


For mørke sjoko-boller må du ha i 1,5dl kakao

Fremgangsmåte:

Mal først hasselnøttene i en blender. Ha så oppi resten av ingrediensene og bland godt. Blir massen bløt kan du ha mer kokosmasse oppi, eller ha de en liten stund i kjøleskapet. Er deigen for tørr, kan du prøve med litt mer kokosolje. Kulene kan være litt vanskelige å få runde, så klem en spiseskje sjoko-masse i hendene til de er runde. Rull dem i kokosmasse og sett dem i kjøleskapet. De smaker best kalde.






 Tips 


Du kan hurtigkjøle sjokobollene ved å ha dem i fryseren. Pass bare på at de ikke fryser, da blir de til tannknusere;)


Bon Apetit!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar