24 juni 2013

Troll-i-ord og første feriehelg

Så er endelig sommerferien her! 

Minstedama kom hjem fra skolen fredag, og begynte ivrig å pakke sekken med leker. Når jeg spurte  hva hun planla, fikk jeg et sånt hvor-teit-er-du-egentlig-blikk, som ble etterfulgt av noe himling med øynene. Jeg var ikke klar over at lillesøstre kunne bli smittet av tween-faktene til storesøstre. Minstedama hadde altså planer. Hun skulle nemlig dra på ferie. Og nå er vi igang med grunnleggende, helt elementær og ganske så enkel tenkning fra en seksåring: Hun har fått sommerferie av skolen = da skal vi dra på ferie. Enkelt og greit. Forklaring ble etterfulgt av noe hoderistning og lett hevede øyenbryn.... Tydelig at jeg var temmelig fjern, muligens en anelse dum også, som ikke skjønte hva som var på gang...

For å gjøre historien kort, så ble det noe skrik og skrål når det gikk opp for Minstedama at pappen skal jobbe og storebror skal på leirskole neste uke. Kan ikke si at stemningen tok seg opp når mammen fortalte litt for  opptimistisk om planene hun har med jentene (dvs meg (alias mammen) og søstrene tweeny) om å gå rundt Semsvann hver dag hele neste uke. At jeg har planlagt en is som belønning, hver dag, lettet ikke på stemningen....



Til tross for en ganske støyende start på sommerferien, så ble det ei koselig helg. 
  • Vi har planlagt ferien (for n'te gang), alle fikk nok en gang komme med sine reiseønsker. Storesøster har Finland som nytt på sin ferieliste, fordi hun har så veldig lyst til å se Lappland.....      (Det var jeg som startet den nye runden med ferieønsker. Mest som en spøk med undertone til min kjære. Jeg har nemlig såå veldig lyst til å reise på en ukes yoga-retreat. Neste gang sier jeg det direkte og uten at barna hører på...) 
  • Vi har spist masse god mat. Jeg laget lavkarbopizza'en som barna forrige gang roste opp i skyene. Da var den til og med bedre enn dolly dimples pizza. Bare ikke på lørdag, da var den ikke god. Minstedama endte opp med kun å spise rømmedippen, som alle andre syntes var for sterk (Selvsagt hadde  jeg laget rømmedipen selv, med bare et ganske så stort fedd hvitløk oppi...
  • Søndag spiste vi pappens deilige seikaker (og da mener jeg virkelig deilige hjemmelaget, av fersk fisk). Dessverre så ringte det på midt under middagen. Tre barn var forduftet når vi igjen satte oss for å spise... 
  • Forspist oss på moreller har vi også gjort. Jeg trodde nemlig det var 9.80kr pr pose. Tre poser med moreller koster gaaaanske mye mer enn 30kr, og så mye penger vil vi ikke kaste i søpla. Så da var det bare å spise til den store gullmedalje. Noe barna syntes var helt fantastisk på lørdag, men noe mindre fantastisk på søndag...
  • Vi har hatt pølsebod (her tjente Storesøster seg en fin sum med penger, minus de som Splitter-Pine (sjarmerende fetter) puttet i lomma i ubevoktede øyeblikk...).  
  • Pappen har satt sammen racerbanen (kvalitetstid med barna, tror jeg det het, bare at Storebror kjeftet så mye at den ene etter den andre forsvant. Heldigvis ringte en kompis, og han dro ut for å droppe (niks, det heter ikke trikse..)
  • Jentene har fått lov til å tilbringe noen timer på msp (niks, det er ikke det samme som msm...) Og selv om det ikke er lov med drikke i nærheten av mac'en, så stod det mystisk nok en kopp med saft, en kopp med smoothi og en flaske med vann der...



Nå er første sommerferiehelg over. Den gikk over all forventning, og jeg tror vi alle er fornøyde (...helt til barna finner ut at vi glemte at det var st. hans i helga. Det fant jeg nemlig ut i kveld... på instagram..) Jeg avslutter kvelden med en kopp sterk ingefær-te (som forhåpentligvis tar knekken på halsvondten), en deilig ulljakke rundt min frostige kropp og krysser fingrene for at resten av familien holder seg friske. 

Da blir det ordentlig ferie veeeldig snart, og det skal bli så bra!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar