04 desember 2013

Knekkebrød

De siste årene har jeg kjøpt maange kokebøker. Rawfood, lavkarbo, melkefritt, sukkerfritt etc. De fleste har endt opp som gode inspirasjoner. Jeg er absolutt ingen kokk, og i tillegg har jeg skjønt at mine smaksganer er av det noe sære slaget. Det er nemlig sjeldent noe jeg virkelig digger i disse bøkene. (utenom rawfood-bøkene, fy-ti-kata der er det mye godt!!) Så denne høsten har jeg for alvor begynt å eksperimentere med mine kokekunster, smaksgane, kjente og mindre kjente ingredienser. Jeg har for alvor tatt i bruk iherb, om enn en smule skeptisk i starten. (jeg var litt flau da jeg mottok 8 esker fra iherb på samme dag, for noen uker siden...) Men:  jeg skulle helst ha kjøpt alt av ingredienser på helsekosten, men da må man jo nesten være millionær.


Utgangspunktet mitt da jeg laget disse knekkebrødene, var å finne en hjemmelaget erstatning for de supergo'e knekkebrødene jeg kjøpte fra Helios. De med ost og gresskarkjerner (nam!). Jeg har prøvd meg frem, slumpet litt og kikket litt på den ene og den andre knekkebrødoppskriften. Slik fant jeg min helt egen og supergo'e oppskrift. Disse knekkebrødene er uten melk, gluten, gjær og nøtter. De krever litt planlegging, men det er de absolutt verdt 





Ingredienser

2dl solsikkefrø
2dl sesamfrø
2dl linfrø
2dl gresskarkjerner
1dl hampfrø
1dl chiafrø
6dl vann
1 lite glass soltørka tomat (av god kvalitet)
1 fedd hvitløk
1/2 Manchego (geitost)


Bland frø og kjerner i vann. Legg blandingen i kjøleskapet over natten. Blendes til en deig sammen med hvitløk,  avrent soltørka tomat og raspet manchego til ønsket grovhet. Smør ut 1/2cm tykkt lagt på bakepapir (eller lag søte hjerter eller form dem runde med pepperkakeformer). Stekes på ca. 150grader til de er harde (men ikke brente!) Her gjelder det å ha en stoor porsjon tålmodighet, og gradene må tilpasses din stekeovn. Jeg varierer litt mellom 100grader og 150 grader. Husk: du kan bytte ingredienser ut med noe annet sunt digg mer tilpasset din gane.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar