17 april 2013

Eggecocotta


Eggecocotta'en er deilig til frokost og lunsj. Jeg har laget en laktose/melkeproteinfri variant. (Så godt som ihvertfall, for det er litt melkeprotein i Chevre...) Bruker du hele oppskriften skal den passe til 2 personer, eller altså til en frokost og en lunsj. Nå er ikke oppskriften bombastisk, og jeg er ingen kokkekunstner, så det blir veeeldig etter dagsformen og hva som finnes i kjøleskapet, (Idag brukte jeg røkt kyllingpålegg, og det ble veldig godt).

Oppskriften er lav-karbo og melkefri (men husk: inneholder litt melkeproteiner, pga chevre'en) 



Ingredienser:
50g kjøttpålegg
4 (store) egg
ca 25g Chevre 
1 dl havrefløte

Så enkelt gjør du det:
Sett stekeovnen på 200grader. Smør en liten form, (ca 6dl?). Strimle skinken, som puttes oppi formen. Knekk eggene over skinken. Fordel ost og havrefløte over eggene og skinken. Rør forsiktig rundt, men pass på at plommen ikke sprekker (det går helt fint om den sprekker...) Stek i vannbad (jeg bruker den dype stekeplaten, og fyller vann til halveis opptil formens kant. Og så nevner jeg bare at jeg ikke helt skjønner vannbad-steke-metoden, så min måte å gjøre det på trenger absolutt ikke å være riktig...) Stek til eggehviten har stivnet og plommen er litt bløt (min plomme blir ALLTID hard). Rødløk var veldig godt til eggecocotta'en, men stekt løk og soltørka tomater kan også anbefales.

Voila! 
Nå er det bare å nyte en supergod frokost-lunsj

1 kommentar:

  1. Det så godt ut! Jeg legger meg til som følger. Vi ses på bloggtreffet for dit skal jeg også:)

    SvarSlett